तामाङ जातीको गोलो अनुहारजस्तै वृत्ताकार देखिएकै कारण डम्बा हुँदै 'डम्फु' भयो

२० असार २०८०, बुधवार राम्रो पोष्ट
राम्रो पोष्ट
२० असार २०८०, बुधवार

डम्फुको उत्पत्तिसँगै जोडिएर आउँछ, तामाङ म्हेमे (हजुरबुवा) पेङदोर्जेको कथा। उनलाई कसैकसैले प्योनदोर्जे/ब्योनदोर्जे/पेदोर्जे पनि भन्छन्। उहिल्यैउहिल्यै उनी सिकार खेल्दै शैलुङ डाँडा पुगेको कहावत अहिले पनि तामाङ समुदायमा प्रचलित छ। सिकार खेल्ने क्रममा तङ्सर बोके (घोरल बोको)माथि तीर प्रहार गरेछन्। तीर लागेर घोरलको बच्चा मर्‍यो। त्यो दृश्य देखेपछि मम(म्हेमेकी श्रीमती) खुब रिसाएछिन्। श्रीमती दुःखी भएको देखेर पेङदोर्जे पनि दुःखी भए 
पेङदोर्जेको दिमागमा अचानक जुक्ति फुर्‍यो। उनले मरेको घोरलको छाला उतारेर सुकाए। ह्रोल्मो (बाजा) बनाउन अम्बुसिङ (कोइराला)को हाँगा काटे। त्यसैलाई ताछेर घेरा बनाए। त्यसपछि पेङदोर्जे मधेसतिर झरे। त्यहीँबाट बाँस लिएर आए। त्यसको ३२ वटा फुर्बा (किला) बनाए 
पेङदोर्जेले कोइराला काठको घेरामा घोरलको छाला तन्काए। ३२ वटा किला ठोकेत्यसपछि बजाए। आवाज आयो– ‘प्लाक धुई धुई..., ‘धिङ, धिङ ताक...हर्षविभोर हुँदै डम्फु बजाउँदै गीत गाउँदै नाच्न थालेछन्। त्यो आवाज डाँफेले सुन्यो। डाँफे पनि नाच्न थाल्यो। डाँफे नाचेको देखेपछि पेङदोर्जेले डाँफेको प्रतीक स्वरूप डम्पुको शिरमाथि डाँफे नै बना 
डम्फु बजाउँदै, गीत गाउँदै र नाच्दै पेङदोर्जे श्रीमतीको नजिक गए। श्रीमती खुसी भइन्। त्यसपछि दुईजना मिलेर तामाङ इतिहासका गीत गाउन थाले। श्रीमतीको नाम के थियो भन्नेबारे तामाङ अध्येताबीच एकमत छैन। भाषाविद् अमृत योञ्जनतामाङ पत्रिकामा पेङदोर्जेबारे लेखिएको लेख प्रकाशनको तयारीमा थिए। सम्पादनका क्रममा पेङदोर्जेकी श्रीमतीको नाम के हो भन्ने प्रश्न उठेछ। नाम पत्ता नलागेपछि उनीलगायतले रुइसङराखे। तर, उनको नाम के थियो भन्नेबारे अहिलेसम्म थाहा छैन 
डम्फुको उत्पत्ति कुन ठाउँमा भयो भन्नेबारे विज्ञहरूमा एकमत छैन। नुवाकोटका वीरदोस थिङका अनुसार डम्पूु र टुङ्नाको निर्माण गढी ग्यल्मो भन्ने स्थानमा भएको हो। उनका अनुसार पेङदोर्जे कान्छा थिए र उनका एकजना दाइ पनि थिए। लेखक प्रताप बलतामाङ डम्फुको निर्माण पहिलोपटक तेमाल (काभ्रे)मा भएको बताउँछन्।डम्फुको प्रयोग 
लेखक रवीन्द्र ग्याबाका अनुसार डम्फुलाई नै डम्बा, डम्बुर, डम्फा र डम्फुर पनि भनिन्छ। यसको प्रयोग तम्बाले गर्छन्। सृष्टि र रीतिरिवाजको इतिहास गाउने व्यक्तिलाई तम्बा भनिन्छ। तम्बाहरूले डम्फु बजाउँदै इतिहास भन्छन्। फापरेब्हाई (पिरतीका गीत)मा पनि डम्फुको प्रयोग हुन्छ। त्यसैले तम्बाडम्फुरेमा झुक्किन्छन्। कतिले एकका निमित्त अर्को संज्ञा प्रयोग गर्छन्। त्यो ठीक होइन। तम्बा तामाङ समुदायको सांस्कृतिक धरोहर हो। तर, डम्फुरे संस्कृतिको एउटा अंग गीतांगे मात्रै हो। तम्बाले डम्फु जथाभावी बजाउँदैन। त्यसको विधि पुर्‍याएर मात्रै बजाउँछन्। डम्फु बजाइसकेपछि थन्क्याउने विधि पनि तम्बाहरूले अवलम्बन गर्छन्। तर, डम्फुरेले विधि अवलम्बन गर्दैनन् तम्बाले सङ्सेरकेम (चोख्याउने) गीतदेखि चरदम/चरतम (विवाह संस्कारको एक चरण) मा डम्फुको प्रयोग गर्छन्। जन्मदेखि विवाहसम्म पनि डम्फुको प्रयोग गरिन्छ। नुवाकोटतिर घेवा (मृत्युकर्म)मा समेत डम्फुको प्रयोग हुने वीरदोस बताउँछन् 
यो बाजालाई पहिला ह्रोल्मो भनिन्थ्यो। तर, पछि डम्फुराखियो। मानिसको गोलो अनुहारलाई तामाङमा डम्बाभन्दछन्। त्यही गोलो अनुहारजस्तै वृत्ताकार देखिएकै कारण डम्बाहुँदै डम्फूभएको केही अध्येताहरूको मत छ। बोन धर्म र बौद्ध धर्म मान्नेहरूको मतअनुसार वृत्तले घामलाई इंकित गर्छ। जुन चराचर जगत्को जननी (अमाधिनी) हो। बत्तीस किलाले घामको किरणलाई जनाउँछ। उनीहरू भन्छन्, ‘३२ किलाले ३२ शुभ लक्षण (गुण)लाई बुझाउँछवीरदोसका अनुसार डम्फु बजाउँदै शैलुङमा पुग्दा ३२ वर्षको थिए रे पेङदोर्जे, त्यसैले ३२ किला राखेको हुनुपर्छ। डम्फुको एकातिर छालाले मोडेको हुन्छ। डम्फुको अर्कोतिर ह्वाङ्गै हुन्छ। जसले अर्थ शून्य/महाशून्यलाई इंकित गरिरहेको हुन्छ। जहाँ अमाधिनीको उत्पत्ति भएको थियो। त्यसैका टुक्राबाट ग्रह बन्ने क्रममा झम्बुलिङ (पृथ्वी) पनि बनेको थियो भनिन्छ 
घामलाई अमाधिनी (आमा) मान्दछन्। भूमिलाई पिताले कब्जा गर्न थालेपछि पितृभूमि मान्दछन्। तल्लो भागमा चोयाको टुक्रा पनि राखिएको हुन्छ। जसलाई टेपटेपभनिन्छ। त्यसले सिकारी युगमा प्रयोग गरिएको धनुष र तीरलाई संकेत गरिरहेको हुन सक्ने अनुमान गरिन्छ आजसम्म पनि तामाङ राष्ट्रले डम्फुसम्बन्धी यिनै मिथलाई भुलेको छैन। पुस्तौँपुस्तादेखि यो मिथलाई हस्तान्तरण गर्दै आएको छ। डम्फुले तामाङको इतिहास भुल्न दिएको छैन 
(लेखक तम्बा संघ नेपालका केन्द्रीय सचिव हुन्)